Regjeringen har nedsatt en arbeidsgruppe som skal utrede ulike spørsmål knyttet til departementenes EØS-arbeid, herunder hvordan gjennomføringsprosessen påvirker EØS-regelverkets kvalitet og tilgjengelighet. Regelrådet har gitt innspill til gruppens arbeid.
Norske utredninger av EØS-relaterte regelverksforslag er gjennomgående mindre grundige og opplysende enn norske utredninger av «nasjonale» forslag. Regelrådet mener å se at EØS-relaterte forslag gjennomgående er noe dårligere utredet i norske høringsnotater enn «nasjonale» forslag.
Her kan du lese mer om våre observasjoner om utredningskvalitet i EØS-saker.
Last ned hele notatet
Regelådets forslag for å heve utredningskvaliteten i EØS-saker
Tiltak som vil heve utredningskvaliteten generelt vil trolig også bidra til bedre norske utredninger av EØS-saker. Regelrådet mener derfor at dette bør være et hovedfokus. I tillegg foreslår rådet følgende tiltak:
Tiltak for å heve utredningskvaliteten
Tverrfaglig samarbeid og organisering av utredningsarbeidet:
- Organiser utredningskompetansen tverrfaglig.
- Samle utredningsekspertisen i grupper eller nettverk internt i organisasjonen.
Felles maler og rutinemessig gjenbruk:
- Opprett en felles mal for høringsnotater med en struktur som hjelper utrederne til å følge utredningsinstruksen.
- Lag gode rutiner for gjenbruk av EUs utredninger og EØS-notatet.
Tydelig veiledning:
- Understrek at høringsnotater bør gjengi utredningen av saken, selv om denne også står i EØS-notatet.
- Oppdater veilederen om lovteknikk og lovforberedelser.
Koordinert innsats:
- Utred etablering av en sentral koordinerende enhet tilpasset norsk styresett.
Regelrådets forslag for å bedre regelverksprosessen i EØS-saker
Regelrådet påpeker viktigheten av at det settes av tilstrekkelig ressurser til arbeidet med EØS-sakene i forvaltningen. Omfanget av regelendringer er stort, og eventuelle feil i implementeringen i Norge kan få store konsekvenser. Kravet om hurtighet og effektivitet kan gå på bekostning av grundighet og nøyaktighet. Regelrådet foreslår følgende tiltak for å bedre regelverksprosessen i EØS-saker:
Tiltak for å bedre regelverksprosessen
Involvering av berørte parter er viktig og bør gjøres tidlig:
- Det må kartlegges tidlig hvem som vil bli berørt av et regelverksforslag.
- Berørte parter bør normalt høres før en norsk posisjon foreligger i saken.
- Det bør lages et tydeligere rammeverk for involvering av berørte parter.
Ny høring senere i prosessen har fordeler, blant annet mulighet for bedre etterlevelse, tillit og forutsigbarhet.
Øk transparens i behandlingen av høringsinnspill til forskrifter ved at det publiseres et offentlig beslutningsdokument.
Uavhengig kvalitetskontroll er viktig.
Regelverk bør evalueres.
Forbedre nasjonale EØS-prosesser ved å samarbeide med EU om Better Regulation.
———
Oppdatering: Den interdepartementale arbeidsgruppen la frem sin rapport i juni 2021.
Her kan du lese rapporten «Departementenes EØS-arbeid» (pdf).
———