30.08.2024

Regelrådet har vurdert Statens vegvesens utredning av forslag til innføring av løyveplikt for nasjonal godstransport med motorvogn med tillatt totalvekt mellom 2 500 og 3 500 kg.

Utredningen svarer delvis på de seks spørsmålene i utredningsinstruksens punkt 2-1. Gjennomgangen av problemstillingen og målene med forslaget fremstår som god, og det er gjort en vurdering av prinsipielle spørsmål. Regelrådet mener samtidig det er svakheter i utredningen av alternativer, anbefalt tiltak og virkninger.

Vegvesenet har vurdert alternativer til ny regulering, men Regelrådet savner en grundigere gjennomgang av tiltakene som skal styrke kontrollen med de nye reglene. Utredningen inneholder flere gode vurderinger av virkningene av forslaget. Regelrådet savner likevel en grundigere vurdering av konkurransevirkninger, inkludert virkninger av terskelverdiene for vektkravet.

Det er uklart hvorfor hovedforslaget er hovedanbefalingen i utredningen. Regelrådet mener Statens vegvesen burde utredet nærmere om det kan bli unødvendig ressurskrevende at transportledere som ønsker løyve for varebiltransport må ta samme eksamen som de som tar løyve for godstransport med tunge kjøretøy (over 3500 kg). Regelrådet antar at en del av kunnskapskravene ikke vil være relevant for løyvehavere som utelukkende driver med varebiltransport.

På dette grunnlag kan ikke Regelrådet konkludere med at hovedforslaget er utformet slik at målene oppnås til en relativt sett lav kostnad for næringslivet.

Les hele uttalelsen på lenken til venstre.