Regelrådet har behandlet uttalelse nummer 300!

Figur: Regelrådets uttalelser for delt på år og fargekategori
Figur: Regelrådets uttalelser fordelt på år og fargekategori, antall per farge/år og totalt per år
6. september 2024

Den 28. august behandlet Regelrådet sin uttalelse nummer 300! Det var tilfeldigvis også den første uttalelsen rådet behandlet etter at det fikk ny leder og nye rådsmedlemmer i august. Les mer om ny leder og nye rådsmedlemmer her (lenke).

Regelrådet ble opprettet i 2016 og ga sin første uttalelse i juli samme år. Til sammen ga Regelrådet 20 uttalelser i 2016. I perioden 2017-2023 har Regelrådet gitt mellom 35 og 40 uttalelser årlig. Hittil i år har Regelrådet gitt 26 uttalelser. En oversikt over alle uttalelsene her (lenke).

Regelrådet har uttalt seg til regelverksforslag som berører næringslivet fra 14 ulike departementer og 17 ulike direktorater. Regelrådets uttalelser følger et trafikklyssystem. Regelrådet gir en rød uttalelse til forslag de mener ikke er tilstrekkelig utredet. En gul uttalelse gis til utredninger som har svakheter, og grønn uttalelse gir der Regelrådet mener forslaget er tilstrekkelig utredet. Regelrådet har gitt 91 røde, 128 gule uttalelser og 85 grønne uttalelser.

Uttalelse nummer 300 var til høring om forslag til ny lov om enhetsregisteret, ny lov om foretaksregisteret og nye forskrifter til lovene mv. (lenke). Denne utredningen var en gladsak og Regelrådet skriver blant annet i uttalelse: «Etter Regelrådets vurdering er forslaget grundig utredet. Forslaget fremstår som fremtidsrettet og inneholder forenklinger for næringslivet. Regelverket fremstår også i all hovedsak som brukervennlig, selv om det er enkelte forslag som kan medføre økte kostnader for næringslivet. Alt i alt er det Regelrådets oppfatning at høringsnotatet utgjør et grundig beslutningsgrunnlag og at målene med forslaget kan nås til en relativt sett lav kostnad for næringslivet». Les uttalelsen her (lenke).