Arbeids- og inkluderingsdepartementet har sendt på høring en gjennomgang av Arbeidstilsynets virkemidler og forslag til nye hjemler.
Det er positivt at departementet i utredningen har foretatt en helhetlig gjennomgang av dette saksfeltet slik at det er mulig å vurdere virkemidlene opp mot hverandre og se sammenhenger. Regelrådet er kjent med at det er utredet en rekke alternative tiltak i handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet (2022) og at styrking av Arbeidstilsynet er et av tiltakene. Departementet har foretatt en grundig gjennomgang av gjeldende rett, relevant statistikk og prinsipielle spørsmål er vurdert. Departementet har også gjort rede for regulering og praksis på lignende forvaltningsområder. Dette er en nyttig referanseramme for å vurdere forslagene i høringsnotatet. Departementet kunne imidlertid med fordel gjort rede for hvordan Arbeidstilsynets virkemidler er regulert i andre land og vurdert om det er noe å lære.
Etter Regelrådets vurdering er det svakheter i utredningen av alternative løsninger for enkelte av forslagene, særlig knyttet til opplysningsplikt for tredjepart. Videre er det en del usikkerhetsmomenter i utredningen av virkninger som burde vært vurdert. Det gjelder særlig forslaget om å innhente opplysninger fra tredjepart, og kanskje særlig når tredjepart er små bedrifter med begrenset administrativ kapasitet. Slik Regelrådet forstår det vil omfanget av byrder for næringslivet i denne høringssaken i stor grad være avhengig av Arbeidstilsynets praksis. Forslagene stille store krav til Arbeidstilsynet når det gjelder valg av virkemiddel, herunder proporsjonalitet og balanse i reaksjonsnivået.
Da det er enkelte mangler i utredningen, særlig når det gjelder alternativer til og virkninger av opplysningsplikt for tredjepart, i tillegg til usikkerhet knyttet til Arbeidstilsynets praksis, kan Regelrådet ikke konkludere med at målene kan nås til en relativt sett lav kostnad for næringslivet i denne saken.
Les hele uttalelsen ved å trykke på lenken til venstre.