Red

Avsender: Helse- og omsorgsdepartementet

13.11.2024

Regelrådet har vurdert Helse- og omsorgsdepartementets utredning av forslag til forbud mot markedsføring av visse næringsmidler rettet mot barn og ny hjemmel i matloven om overtredelsesgebyr.

Regelrådet mener at utredningen er grundig på mange områder, blant annet når det gjelder individ og samfunnsutfordringene på folkehelseområdet, herunder utfordringene knyttet til markedsføring av usunn mat. Det er imidlertid enkelte svakheter i alternativvurderingen og i utredningen av virkninger for næringslivet. Regelrådet vil særlig nevne følgende punkter som burde vært nærmere utredet: Hensynet til virksomheter (ofte små og lokale virksomheter) som naturlig bruker eget firmanavn på produktene. De praktiske utfordringene knyttet til aldersgrensen, og foreslått regulering av reklame som henvender seg til foreldre som kjøper mat og drikke til barn. Regelrådet savner også en vurdering av årsaken til at de konkrete produktene står på produktkategoriseringslista og en vurdering av gebyrnivået for overtredelsesgebyr. På denne bakgrunn mener Regelrådet at høringsnotatet på det nåværende tidspunkt inneholder mange ubesvarte spørsmål.

Regelrådet vil anbefale at mindre byrdefulle alternativer enn det markedsføringsforbudet som departementet foreslår blir grundigere utredet. Et slikt alternativ kan for eksempel være å videreutvikle selvreguleringsordningen Matbransjens faglige utvalg (MFU).

På denne bakgrunn mener Regelrådet at målene ikke kan nås til en relativt sett lav kostnad for næringslivet i denne saken.

Les hele uttalelsen på lenken til venstre.