Regelrådet har vurdert Barne- og familiedepartementets utredning av forslag til endringer i markedsføringsloven om barns forbrukervern i digitale medier. Forslaget innebærer at markedsføring som det er grunn til å forvente at barn kan se eller høre i sosiale medier og spill ikke skal inneholde omtale av, film eller bilder av eller henvisninger til ytelser som er uegnet for barn.
Regelrådet mener at forslaget berører mange næringsdrivende. Markedsføring gjennom sosiale medier og/eller spillplattformer er i dag en vanlig markedsføringskanal for store deler av norsk næringsliv. Det er viktig at markedsføringsregelverket er tydelig og enkelt å forholde seg til for næringslivet.
Utredningen har enkelte svakheter i besvarelsen av de seks minimumsspørsmålene i utredningsinstruksen. Det er gjelder særlig i beskrivelsen av berørt næringsliv og forutsetninger for vellykket gjennomføring. Videre kunne beskrivelsen av problemet som skal løses, anbefaling av tiltak og virkninger av disse vært grundigere. Regelrådet mener imidlertid at det også er mange gode vurderinger i besvarelsen av disse spørsmålene. Gjennomgangen av alternative tiltak og prinsipielle spørsmål er omfattende og grundig.
Regelrådet mener spesifisering gjennom forskrift kan gjøre det lettere for næringslivet å forstå og overholde det nye regelverket. I tillegg bør departementet vurdere hvordan berørt næringsliv skal informeres og veiledes om den nye bestemmelsen.
Regelrådet er usikre på om målene kan nås gjennom dette tiltaket. Regelrådet kan derfor ikke konkludere med at målene kan oppnås til en relativt sett lav kostnad for næringslivet i denne saken.
Les hele uttalelsen på lenken til venstre.