11.03.2025

Regelrådet har vurdert Energidepartementets forslag til forskrifter under havbunnsmineralloven.

Etter Regelrådets vurdering er det naturlig at departementet tar utgangspunkt i petroleumsregelverket når havbunnsmineralnæringen skal reguleres. Regelrådet mener imidlertid at departementet i større grad burde vurdert hvilke krav det er rimelig å stille til havbunnsmineralvirksomhet og hvorfor.

Havbunnsmineralloven gjelder mineralforekomster i Norges indre farvann, Norges sjøterritorium og på norsk kontinentalsokkel. Forskriften er foreslått gitt samme anvendelsesområde. Det dreier seg om aktiviteter som saklig sett er omfattet av EØS-avtalen, EØS-avtalen kommer til anvendelse på Norges territorium, det vil si til territorialfarvannets yttergrense, og vil i tillegg ha betydning for reguleringen av aktiviteter som finner sted annetsteds, i den grad reguleringen har virkninger i EØS-området. Regelrådet savner derfor en vurdering av forholdet til EØS-avtalens hoveddel og tjenestedirektivets krav til tillatelsesordninger.

Det er svakheter i utredningen av virkninger for havbunnsmineralnæringen og andre berørte næringer. Departementet kunne med fordel brukt konsekvensutredningen fra 2022 nærmere og vurdert de administrative byrdene i forbindelse med innsamling, rapportering og oppbevaringsplikt. I tillegg burde departementet vurdert forholdet til andre berørte næringer.

Regelrådet legger til grunn at mye læring vil skje underveis, og at departementet må legge til rette for at ny informasjon og kunnskap blir brukt til samfunnets beste. Jevnlig oppfølging, regelmessige revisjoner og oppdateringer basert på vitenskapelige funn og teknologiske fremskritt blir viktig. Videre bør havbunnsmineralregelverket evalueres etter noe tid for å sikre at målene med forslagene nås og at næringen utvikler seg i tråd med de politiske målsetningene.

På lenken til venstre kan du lese hele uttalelsen.